Temat: Ja nie choruję!
Cele ogólne:
- uświadomienie dzieciom potrzeby ruchu dla utrzymania zdrowia
- kształtowanie odpowiedzialności za własne zdrowie
1) „Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele?” - opowiadanie Hanny Łochockiej
Opowiadanie mogą sobie dzieci posłuchać, wystarczy kliknąć w poniższy link :
Link: https://www.miniminiplus.pl/czytanki-rybki-minimini/filmy/jak-choruje-elemelek-magdalena-rozdzka
LUB
Opowiadanie mogą przeczytać rodzice/ opiekunowie :
Miał wróbelek Elemelek lekki katar i kaszelek. Dziób wycierał chustką babci. No i kichał: apci, apci! Bo ta zima, choć już czas jej iść za morze, psoci nam, jak tylko może. Wciąż się bierze na sposoby, by podrzucić nam choroby.
Babcia: Owiń gardło ciepłym szalem i nie wychodź z domu wcale.
Wiewiórka: Wbij jajeczka do kubeczka, zmieszaj dobrze, cukru dosyp, dodaj 10 kropli rosy i popijaj to, nie rzadziej niż dwadzieścia razy na dzień.
Zajączek: Weź rondelek, Elemelku, zaparz ziółka w tym rondelku. Pij sok z malin i jeżyny, weź pięć proszków aspiryny.
Sowa: Ot, masz tu skarpetek parę, bardzo ciepłe, chociaż stare. Dzień i noc je miej na nóżkach i czym prędzej wchodź do łóżka.
Wzdycha biedny Elemelek: Czy to aby nie za wiele? Aż pewnego dnia wyraźnie poczuł się wróbelek raźniej. Dosyć już się wyleżałem. Dwa tygodnie leżę całe. Skrzydła w bok i mach ogonem! Dwa podskoki w lewą stronę. Dwa podskoki w stronę prawą. I do lasu – frr! A żwawo! Szybko fruwa Elemelek, gubi katar i kaszelek. Schowam chustkę, tę od babci. Nie chcę kichać: apci, apci! I skarpetki oddam sowie. Chcę być zdrów! Niech żyje zdrowie!
Po skończeniu słuchania/czytania można zadać dziecku kilka pytań:
- Co dolegało Elemelkowi?
- Co poradziły mu poszczególne postacie?
- Jak poczuł się, gdy zastosował te wszystkie rady?
- Co zrobił, by poczuć się zupełnie zdrowo?
Dziecko wstaje i wykonuje ćwiczenia Elemelka: Skrzydła w bok i mach ogonem! (dziecko wyciąga ręce w bok, rusza miednicą na boki) Dwa podskoki w lewą stronę. Dwa podskoki w stronę prawą. I do lasu – frr! A żwawo! (rusza rękami i przemieszcza się po domu)
2) „Szukanie miodu” – opowieść ruchowa.
Opowieść: W ulu praca wre – pszczoły robią miód. (dziecko biega). Za to w lesie mieszka wielki, ciężki niedźwiedź (dziecko chodzi powoli, robiąc „ciężkie” kroki), który jest wiecznie głodny (dziecko głaszcze się po brzuchu). Nie ma dziś ochoty ani na grzybki, ani na owoce, marzy mu się słodki miód. (dziecko oblizuje się) Rozgląda się po całym lesie (dziecko przykłada dłoń do czoła i rusza głową na boki) Jest! Tam w oddali widzi piękny ul. Z radości podskakuje cztery razy (dziecko podskakuje i liczy: jeden, dwa, trzy, cztery) Teraz, najciszej jak potrafi, skrada się do niego na palcach. (dziecko chodzi na palcach). Ul znajduje się wysoko na drzewie, dlatego wspina się wysoko na palce (dziecko staje na palcach), wkłada do niego rękę i… ała! (dziecko podskakuje, machając jedną ręką), użądliła go pszczoła. Nie posmakuje dzisiaj słodkiego miodku. Szybko ucieka do swojego schronienia. (dziecko szybko biegnie)
3) Cześć! Jestem WIRUS, kuzyn grypy i przeziębienia. – załącznik PDF koronawirus
Bajka - pomagajka dla dzieci o koronawirusie.
Jest to dla nas ważne żeby dać wsparcie naszym dzieciom i rodzicom w oswojeniu nowej rzeczywistości i nawiązując do dzisiejszej tematyki zajęć myślimy, że to dobra okazja żeby wprowadzić krótką bajkę - pomagajkę.
Podsyłamy również link do materiałów na zabawy w ramach akcji Ministra Edukacji Narodowej "Dzieci uczą rodziców w domu" :
Ściskamy nasze Dzieci i Rodziców!
Pani Dorotka i Pani Milenka