Cele:
kształtowanie umiejętności wykonywania rytmów ruchowych
wzbogacanie wiedzy na temat polskich zwyczajów ludowych – topienie Marzanny
doskonalenie sprawności manualnej
1 „ Co teraz „ - zabawa ruchowa z podskokami.Potrzebne będą trzy żółte i niebieskie kartki lub inne przedmioty np. klocki.
Żółta kartka oznacza podskok a niebieska klaśnięcie. Pokazując daną kartkę, dzieci klaszczą lub podskakują głośno licząc. Można wymyślać dowolne rytmy np. żółty, niebieski, żółty niebieski, żółty, niebieski lub żółty, żółty, niebieski, żółty, niebieski, niebieski itp.
2. "Marzanna „ - rozmowa na temat polskich zwyczajów związanych z odchodzącą zimą na podstawie doświadczeń i wiersza Józefa Ratajczaka „ Topienie Marzanny”.
Należy wyjaśnić dzieciom, że Marzanna to kukła, która symbolizowała słowiańską boginię zimy. Pierwszego dnia wiosny 21.03. niesiono ją, żartując i śpiewając, do rzeki, jeziora czy nawet kałuży. Wrzucano ją do wody i szybko uciekano. Ten zwyczaj pokazuje zwycięstwo wiosny nad zimą.
Wiersz: - „ Topienie Marzanny”
Józef Ratajczak
Włożymy jej białą sukienkę,
na głowę włożymy wianek,
niech płynie sobie do morza,
dziś lub jutro nad ranem.
Dosyć już mamy zimy,
niech miną mrozy srogie,
rzeka ruszy spod lodu
jak rozpalony ogień !
Do widzenia Marzanno,
teraz na wiosnę pora,
już kwiaty wschodzą na łąkach
we wszystkich wiosennych kolorach.
Pytania do wiersza:
- Jak była ubrana Marzanna z wiersza?
- Dokąd miała popłynąć?
- Dlaczego topiono kukłę?
- Co się stanie, gdy odejdzie Marzanna czyli Zima?
źródła internetowe
3.Piosenka - „ Marzanna”
link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=hdbMY6nVD6c.
4.„ Moja Marzanna” - praca plastyczna wg własnego pomysłu
Wykonujemy kukłę. Propozycja materiałów potrzebnych do wykonania "Zimowej Panny" np. długi patyk/kij, głowę Marzanny możemy zrobić z kawałka materiału i waty, pisaki do oczu, nosa i ust, kawałki bibuły/wstążki do włosów, stara bluzka lub sukienka, może być też chusta na głowę. :):)
Proszę o zdjęcia na maila, wysyłamy zdjęcia poziome:)
Miłej zabawy:)