20.03.2020 r. Co zrobimy z Marzanną ?

Cele:

  • Wzbogacenie wiedzy na temat polskich zwyczajów ludowych.
  • Kształtowanie nawyku właściwego chwytania, trzymania, przytrzymywania przedmiotów
  • Rozwój małej motoryki

 

    1. „Marzanna”

Rozmowa na temat polskich zwyczajów związanych z odchodzącą zimą na podstawie doświadczeń dzieci i wiersza Józefa Ratajczaka „Topienie Marzanny”. 

 

J. Ratajczak „ Topienie Marzanny”

 

Włożymy jej białą sukienkę,
na głowę włożymy wianek,
niech płynie sobie do morza,
dziś lub jutro nad ranem.

 

Dosyć już mamy zimy,
niech miną mrozy srogie,
rzeka ruszy spod lodu
jak rozpalony ogień !

Do widzenia Marzanno,
teraz na wiosnę pora,
już kwiaty wschodzą na łąkach
we wszystkich wiosennych kolorach.

 

Pytania: Jak była ubrana Marzanna? Dokąd miała popłynąć? Dlaczego topiono kukłę? Co się stanie, gdy odejdzie Marzanna, czyli zima?

Dołączamy krótki filmik o tej polskiej tradycji.

https://www.youtube.com/watch?v=1Q2lpbSCl9M

 

      2. „Gaik- zwyczaj wprowadzania wiosny”

Kiedy wypędzano zimę, wprowadzano do domów wiosnę w postaci zielonej gałęzi lub drzewka. Była to gałązka przystrojona wstążkami, kolorowymi papierkami, przeplatana słomą. Dziewczyny chodziły z takim „gaikiem” śpiewając pieśni i zaglądając do każdej zagrody.

Dzieci wycinają z kolorowego papieru/rysują i kolorują liście i przyklejają do patyka. Ozdabiają „gaik” paskami krepy, kolorowymi wstążkami-  sprawdzamy, co mamy w domu. Praca wg własnego pomysłu.

 

Będzie nam niezmiernie miło jak otrzymamy zdjęcia....

 

Życzymy miłej zabawy ;) 

Pani Ewelina i Pani Marta