24.03.2020 Skąd się biorą jajka?

Cele:

-pogłębienie wiedzy na temat jajek, ich budowy i sposobów wykorzystania,
-poznanie ptaków znoszących jajka,
-doskonalenie umiejętności porównywania.

 

1. „Ptaki i ich jaja” - zabawa w dopasowywanie jaj do ptaków. W tym celu należy użyć załączonych ilustracji. Jeżeli jest taka możliwość, wydrukować i po chwili od prezentacji poprosić dziecko o dopasowanie jaja do odpowiedniego ptaka. Warto zwrócić uwagę na podobieństwa i różnice między poszczególnymi jajami - porównać ich wielkość, kolor, wagę . Jeżeli jest taka możliwość przygotowujemy także napisy: ”kura”, „przepiórka”, „struś”. Jeżeli napisy będziemy przygotowywać ręcznie, musimy pamiętać, żeby litery były drukowane.

2. ”Skąd się bierze jajko?”- porównywanie różnic między kurą i kogutem. W tym celu należy użyć zdjęć kury i koguta, omówić różnice w ich wyglądzie, ubarwieniu, zaznaczyć iż jedno to samiec, a drugie to samica. Jeżeli jest taka możliwość przygotowujemy również napisy „kura”, „kogut”, pokazujemy dziecku i głośno czytamy. Na koniec możemy podać dziecku kilka ciekawostek o kurze: jest ptakiem, który kiepsko lata, nie ma gruczołów potowych, zniesienie jajka zajmuje jej mniej więcej dobę.

3. „Skąd się berze jajko?”- Eksperymenty z jajkiem.

  • Zapoznajemy dziecko z cyklem życiowym kury (w tym celu możemy użyć załączonych planszy), a następnie omawiamy budowę i właściwości jajek. W tym celu będziemy potrzebować: dwa jajka (jedno surowe, drugie ugotowane), miskę. Pokazujemy dziecku dwa jajka- surowe i ugotowane. Dziecko ma za zadanie porównywanie właściwości obydwu. Możemy posiłkować się pytaniami: które z nich jest cięższe/lżejsze, kręcimy nimi na płaskiej powierzchni i obserwujemy z dzieckiem które z nich kreci się „bardziej”. Zachęcamy dziecko, aby też spróbowało tego ćwiczenia.  Następnie tłuczemy surowe jako i pokazujemy z czego się składa, oddzielamy białko od żółtka. Jeżeli mamy taką możliwość pozwalamy dziecku obserwować przez szkło powiększające. Zachęcamy aby dziecko dokładnie obejrzało, dotknęło. Następnie czynność powtarzamy z ugotowanym jajkiem. Zachęcamy dziecko, aby spróbowało jajka.

 

  • Będziemy potrzebować: dwóch jaj, octu. Jedno z jaj umieszczamy w occie na kilka godzin. 
    Umieszczamy jedno jako w occie na kilka godzin.. Po jego wyjęciu porównujemy je z drugim, surowym jajkiem. Pytamy dziecko Jak wygląda jajko po umieszczeniu w occie? Dlaczego jajko zrobiło się gumowate? (ocet wchłonął cały wapń zawarty w skorupce). Następnie zrzucamy obydwa jajka z pewnej wysokości i porównujemy jak zmienił się ich skład.

 

4. „Jakie potrawy można zrobić z jajek?” – Tworzymy z dzieckiem książkę kucharską, zawierającą potrawy z jaj. Dzieci rysują swoje pomysły (jajecznica, jajko sadzone, jajko na twardo, jajka faszerowane, kogel-mogel itp.). Gotowe ilustracje zostają połączonę za pomocą wstążki w książkę kucharską. Sugestia nauczyciela: możemy porozmawiać z dzieckiem na temat właściwości odżywczych jaj.

5. „Pisklęta” – zabawa plastyczna. Dziecko macza jedną dłoń w żółtej farbie, odciska ją na kartce i wycina. Na środku odcisku dłoni rysuje lub przykleja oczy i dziób. Przykleja wyciętą dłoń  do żółtej słomki do napojów. Następnie składaj w harmonijkę pomarańczowe paski papieru. Przykleja je do pracy tak, by imitowały nogi pisklęcia. Całość można dodatkowo ozdobić żółtymi piórkami.

Do wykonania pracy będziemy potrzebować:
-kartki,
-żółtą farbę,
-nożyczki,
-kleje,
-kredki lub flamastry,
-pomarańczowy papier,
-słomki lub długie wykałaczki,
-ewentualnie żółte piórka
- oczy to przyklejenia.

 

6. Nauka piosenki „ Żółty kurczaczek”

https://www.youtube.com/watch?v=SE8-tteo9wg