Cele:
-pogłębienie wiedzy na temat jajek, ich budowy i sposobów wykorzystania,
-poznanie ptaków znoszących jajka,
-doskonalenie umiejętności porównywania.
1. „Ptaki i ich jaja” - zabawa w dopasowywanie jaj do ptaków. W tym celu należy użyć załączonych ilustracji. Jeżeli jest taka możliwość, wydrukować i po chwili od prezentacji poprosić dziecko o dopasowanie jaja do odpowiedniego ptaka. Warto zwrócić uwagę na podobieństwa i różnice między poszczególnymi jajami - porównać ich wielkość, kolor, wagę . Jeżeli jest taka możliwość przygotowujemy także napisy: ”kura”, „przepiórka”, „struś”. Jeżeli napisy będziemy przygotowywać ręcznie, musimy pamiętać, żeby litery były drukowane.
2. ”Skąd się bierze jajko?”- porównywanie różnic między kurą i kogutem. W tym celu należy użyć zdjęć kury i koguta, omówić różnice w ich wyglądzie, ubarwieniu, zaznaczyć iż jedno to samiec, a drugie to samica. Jeżeli jest taka możliwość przygotowujemy również napisy „kura”, „kogut”, pokazujemy dziecku i głośno czytamy. Na koniec możemy podać dziecku kilka ciekawostek o kurze: jest ptakiem, który kiepsko lata, nie ma gruczołów potowych, zniesienie jajka zajmuje jej mniej więcej dobę.
3. „Skąd się berze jajko?”- Eksperymenty z jajkiem.
4. „Jakie potrawy można zrobić z jajek?” – Tworzymy z dzieckiem książkę kucharską, zawierającą potrawy z jaj. Dzieci rysują swoje pomysły (jajecznica, jajko sadzone, jajko na twardo, jajka faszerowane, kogel-mogel itp.). Gotowe ilustracje zostają połączonę za pomocą wstążki w książkę kucharską. Sugestia nauczyciela: możemy porozmawiać z dzieckiem na temat właściwości odżywczych jaj.
5. „Pisklęta” – zabawa plastyczna. Dziecko macza jedną dłoń w żółtej farbie, odciska ją na kartce i wycina. Na środku odcisku dłoni rysuje lub przykleja oczy i dziób. Przykleja wyciętą dłoń do żółtej słomki do napojów. Następnie składaj w harmonijkę pomarańczowe paski papieru. Przykleja je do pracy tak, by imitowały nogi pisklęcia. Całość można dodatkowo ozdobić żółtymi piórkami.
Do wykonania pracy będziemy potrzebować:
-kartki,
-żółtą farbę,
-nożyczki,
-kleje,
-kredki lub flamastry,
-pomarańczowy papier,
-słomki lub długie wykałaczki,
-ewentualnie żółte piórka
- oczy to przyklejenia.
6. Nauka piosenki „ Żółty kurczaczek”