26.03.2020 r. Czyje to jajko ?

Cele:

  • Rozwój percepcji wzrokowej poprzez dostrzeganie podobieństw i różnic między jajkami ptaków w gospodarstwie wiejskim
  • Doskonalenie umiejętności przeliczania elementów, wykonywania prostych działań dodawania przez dokładanie
  • Wyrabianie nawyku częstego i dokładnego mycia rąk przed przygotowywaniem posiłków
  • Utrwalenie zasad poprawnego zachowania przy stole podczas posiłku

 

       1. Czyje to jajko ? - rozmowa na temat wielkości jajek na podstawie obrazków, doświadczeń, prawdziwych jajek, które mamy w domu   

  • Jakie ptaki mieszkają w gospodarstwach wiejskich lub farmach?
  •  Przedstawiamy przy pomocy zdjęć różne ptaki z wiejskich gospodarstw
  • Pokazujemy zdjęcia różnych jaj ( od strusia, kury, kaczki, indyka, przepiórki, gęsi) i pytamy o ich wielkości- które jest najmniejsze, największe itp.  

Jaja strusia są największe. Najmniejsze jaja znosi przepiórka. Jaja indyka i kaczki są nieco większe od jaja kurzego, ale mniejsze od jaja gęsi.

Poniżej przykładowe zdjęcia, które pochodzą z Internetu . 

 

         2. Zabawa dydaktyczna „ Ile kura zniosła jajek??” ( plik PDF ) 

Do zabawy pomocne mogą być materiały umieszczone poniżej- plik pochodzi z Internetu. Dziecko może najpierw pokolorować kurę. Rodzic w tym czasie może wyciąć jajka.

Zabawa polega na tym, że rodzic kładzie pod kurą jajka. Zadaniem dziecka jest przeliczenie i określenie ile jajek zniosła kura.

Można spróbować zadać dziecku dodatkowe pytania np.: Jeśli kura zniosła 3 jajka a potem jeszcze 1 to ile razem kura zniosła jajek??

 

          3. Zróbmy pastę!- wspólne wykonanie pasty jajecznej 

Ugotowane jajko na twardo dziecko rozgniata widelcem i wrzuca je do miski. Dodajemy majonez, szczypiorek, przyprawy- wszystko na co mamy ochotę. Dzieci nakrywają do stołu – przygotowują talerzyki i sztućce. Smarujemy kanapkę pastą. Smacznego!

 

Przykładowy przepis:

https://www.alemeksyk.eu/smaki-swiata/item/571-prosta-i-szybka-pasta-jajeczna-ze-szczypiorkiem-przepis.html

Jeśli uda się wspólnie zrobić pastę – poprosimy o zdjęcia .

 

  • Przypominamy o dbaniu o higienę podczas przygotowywania posiłków.   Podczas mycia rąk można recytować rymowankę:                                                                                    

Nasze ręce są dziś brudne.

Są na nich jakieś plamy trudne.

Woda po nich pięknie spływa.

Brzydkie plamy zmywa.

 

     4. Zabawa „ Zapraszam na śniadanko”

Podczas wspólnego spożywania II śniadania- kanapek z przygotowaną pastą jajeczną można utrwalić zasady savoir- vivre przy stole.                                                                             

Przy okazji przesyłamy krótki filmik ( link) , który posłuży nam do wspólnej rozmowy . Dzieci powinny spróbować określić jak należy się zachować przy stole podczas spożywania posiłku.

link : https://www.youtube.com/watch?v=-E5CuzKPOgw

Miłego oglądania i czytania :) 

opowiadanie G. Kasdepke :  https://kultura.onet.pl/fragmenty-ksiazek/zachowanie-przy-stole/eb2r5f7