Temat: Robimy ser!
Cele ogólne:
- rozpoznawanie zwierząt po odgłosach
- budowanie wiedzy dzieci na temat produktów spożywczych pochodzących od różnych zwierząt gospodarskich
- zapoznanie się z procesem powstawania sera
1) Czyj to głos? – rozpoznawanie zwierząt po wydawanych przez nie odgłosach (link)
Rodzic/ Opiekun włącza link z odgłosami zwierząt. Po usłyszeniu głosu zwierzęcia dziecko mówi, jakie to zwierzę. Następnie razem z Rodzicem/Opiekunem. zastanawia się, jakie produkty uzyskujemy od danego zwierzęcia:
od krowy – mleko, masło, jogurty, śmietanę, ser, twaróg;
od owcy – mleko, sery; od kozy – mleko, sery, jogurty;
od kury – jajka.
Dziecko zastanawia się, po co są w gospodarstwie wiejskim takie zwierzęta jak konie, psy czy koty, jeśli nie uzyskujemy z nich żadnych produktów spożywczych.
Koń – czasami pomaga rolnikowi w uprawie ziemi,
pies – broni gospodarstwa, nie wpuszcza intruzów,
kot – przegania myszy z domu gospodarza.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE
2) W krainie sera , czyli jak powstają sery ? – obejrzyjcie film .
Link: https://www.youtube.com/watch?v=adyD07I9shY
3) Robimy ser! – wspólne robienie białego sera z krowiego mleka.
I propozycja
Zachęcamy do zrobienia razem z dzieckiem swojego domowego serka :)
Dziecko siedzi lub stoi przed stolikiem, na którym Rodzic/ Opiekun zgromadził następujące rzeczy:
- 1 litr zsiadłego mleka w dużej misce,
- pół litra zagotowanego, bardzo gorącego mleka (nie UHT),
- śmietankę 30% (ok. dwóch łyżeczek),
- sitko i miskę na serwatkę.
Rodzic/ Opiekun pyta dziecko: Co znajduje się na stole? Do czego to służy? Jakie zwierzę dało nam te produkty? Co możemy zrobić dzięki tym rzeczom?
Rodzic/ Opiekun powoli wykonuje następujące czynności, tłumacząc dziecku, co robi.
1. Wlewa gorące słodkie mleko do miski ze zsiadłym mlekiem i długo miesza, aby wystygło, w tym czasie powstaje skrzep.
2. Przelewa skrzep z serwatką do sitka, tak aby serwatka spływała do miski.
Rodzic/ Opiekun tłumaczy dziecku: Teraz nasz ser musi postać tak długo, aby cała serwatka spłynęła do miski. Wtedy ser będzie gotowy i będziemy mogli go spróbować.
LUB
II propozycja
Domyślamy się, że poprzednia propozycja może sprawić Wam trochę trudności, dlatego możecie pomóc w przygotowaniu kanapek z waszym ulubionym białym serkiem, dodać trochę witaminek w postaci Waszych ulubionych warzyw np. rzodkiewka, szczypiorek a może jeszcze coś innego byście woleli? Czekamy na zdjęcia Waszych smakowicie wyglądających kanapeczek :)
SMACZNEGO! :)
4) Praca plastyczna - podsyłamy kilka przykładowych pomysłów. A może macie swój własny pomysł do dzisiejszego tematu? :)
5) Pamiętając Wasze piękne budowle z klocków na naszym przedszkolnym dywanie - proponujemy zbudujcie ze swoich klocków w domu zagrodę wiejską , można też sam kurnik albo stajnię dla konia ( wybór należy do Was ).
Codziennie czekamy na zdjęcia waszych prac plastycznych a teraz również budowli z klocków.
W pliku PDF dołączamy książkę pomagającą zrozumieć dzieciom sytuację związaną z pandemią koronawirusa.
Pięknego Dnia i Miłego Weekendu! :*
#zostańwdomu