27.03.2020 Robimy ser !

Temat: Robimy ser!

Cele ogólne:

- rozpoznawanie zwierząt po odgłosach 

- budowanie wiedzy dzieci na temat produktów spożywczych pochodzących od różnych zwierząt gospodarskich

- zapoznanie się z procesem powstawania sera

1) Czyj to głos? – rozpoznawanie zwierząt po wydawanych przez nie odgłosach (link)

Rodzic/ Opiekun włącza link z odgłosami zwierząt. Po usłyszeniu głosu zwierzęcia dziecko mówi, jakie to zwierzę. Następnie razem z Rodzicem/Opiekunem. zastanawia się, jakie produkty uzyskujemy od danego zwierzęcia:

od krowy – mleko, masło, jogurty, śmietanę, ser, twaróg;

od owcy – mleko, sery; od kozy – mleko, sery, jogurty;

od kury – jajka.

Dziecko zastanawia się, po co są w gospodarstwie wiejskim takie zwierzęta jak konie, psy czy koty, jeśli nie uzyskujemy z nich żadnych produktów spożywczych.

Koń – czasami pomaga rolnikowi w uprawie ziemi,

pies – broni gospodarstwa, nie wpuszcza intru­zów,

kot – przegania myszy z domu gospodarza.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE

2) W krainie sera , czyli jak powstają sery ? – obejrzyjcie film .

Link: https://www.youtube.com/watch?v=adyD07I9shY

3) Robimy ser! – wspólne robienie białego sera z krowiego mleka.

I propozycja

Zachęcamy do zrobienia razem z dzieckiem swojego domowego serka :)

Dziecko siedzi lub stoi przed stolikiem, na którym Rodzic/ Opiekun zgromadził następujące rzeczy:

- 1 litr zsiadłego mleka w dużej misce,

- pół litra zagotowanego, bardzo gorącego mleka (nie UHT),

- śmietankę 30% (ok. dwóch łyżeczek),

- sitko i miskę na serwatkę.

Rodzic/ Opiekun pyta dziecko: Co znajduje się na stole? Do czego to służy? Jakie zwierzę dało nam te produkty? Co możemy zrobić dzięki tym rzeczom?

Rodzic/ Opiekun powoli wykonuje następujące czynności, tłumacząc dziecku, co robi.

1. Wlewa gorące słodkie mleko do miski ze zsiadłym mlekiem i długo miesza, aby wystygło, w tym czasie powstaje skrzep.

2. Przelewa skrzep z serwatką do sitka, tak aby serwatka spływała do miski.

Rodzic/ Opiekun tłumaczy dziecku: Teraz nasz ser musi postać tak długo, aby cała serwatka spłynęła do miski. Wtedy ser będzie gotowy i będziemy mogli go spróbować.

LUB

II propozycja

Domyślamy się, że poprzednia propozycja może sprawić Wam trochę trudności, dlatego możecie pomóc w przygotowaniu kanapek z waszym ulubionym białym serkiem, dodać trochę witaminek w postaci Waszych ulubionych warzyw np. rzodkiewka, szczypiorek a może jeszcze coś innego byście woleli? Czekamy na zdjęcia Waszych smakowicie wyglądających kanapeczek :)

SMACZNEGO! :)

4) Praca plastyczna - podsyłamy kilka przykładowych pomysłów. A może macie swój własny pomysł do dzisiejszego tematu? :)

5) Pamiętając Wasze piękne budowle z klocków na naszym przedszkolnym dywanie -  proponujemy zbudujcie ze swoich klocków w domu zagrodę wiejską , można też sam kurnik albo stajnię dla konia ( wybór należy do Was ).

Codziennie czekamy na zdjęcia waszych prac plastycznych a teraz również budowli z klocków.

W pliku PDF dołączamy  książkę pomagającą zrozumieć dzieciom sytuację związaną z pandemią koronawirusa.

Pięknego Dnia i Miłego Weekendu! :*

#zostańwdomu

 

  • kot
  • owca
  • kura
  • świnka