Cele:
- Rozwój wyobraźni w zabawach konstrukcyjnych.
- Kształtowanie umiejętności współpracy.
- Kształtowanie umiejętności wypowiadania się nt. pracy rolnika.
1. " Jakie maszyny pomagają rolnikowi? "
Rozmowa na temat pracy rolnika na podstawie doświadczeń dzieci i filmu:
link: https://www.youtube.com/watch?v=FNvZVvk0eZE.
- Kombajn zbożowy- jest maszyną, która ścina zboże, młóci je ( czyli oddziela ziarno od kłosów). Na polu kombajn zostawia słomę, a ziarna zbóż zbiera i przesypuje do zbiornika przygotowanego przez rolnika.
- Silos – to zbiornik do przechowywania ziarna, jednak zanim ono tam trafi, musi być bardzo dokładnie wysuszone, bo inaczej szybko spleśnieje.
- Traktor – jest maszyną wielofunkcyjną. Po podłączeniu do niego innych urządzeń można go wykorzystywać przy różnych pracach.
- Prasa belująca- służy do zbierania siana z pola i zwijania go w bele.
- Pług – narzędzie do przekopywania ziemi po zimie, ab nie była zbyt twarda. Pług przygotowuje ją tak, aby można było w niej zasiać nowe nasiona.
- Siewnik- maszyna do rozsiewania ziarna po polu.
2. Zbudowanie traktora z klocków.
Zachęcamy dzieci do konstruowania z dostępnych w domu klocków maszyn rolniczych. Może to być np.traktor. Z przyjemnością zobaczymy Wasze wytwory ;)
3. „Co zrobić, by sól była miałka?”
Rozdrabnianie soli za pomocą moździerza kuchennego. Zadaniem dzieci jest obserwacja procesu mielenia soli. Mogą dzieci samodzielnie podjąć próbę kruszenia kryształków soli kamiennej za pomocą moździerza. Powodzenia ;)