07.04.2020 r. Jakie są tradycje wielkanocne?

Cele:

  • Zapoznanie dzieci ze zwyczajami i obrzędami świątecznymi.
  • Rozwijanie twórczego myślenia podczas rozwiązywania i wymyślania zagadek.
  • Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.
  • Wspomaganie rozwoju małej motoryki.

 

      1.„Jakie są tradycje Świąt Wielkanocnych?”  

Próba odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci i opowiadania A.Galicy Bajeczka wielkanocna.

  • „Bajeczka Wielkanocna” Agnieszka Galica

Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
- Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
- Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
- Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
- Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
- Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
- Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
- Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
- Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
- Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
- Co to? Co to? – pytał Zajączek.
- Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
- To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.

 

  • Pytania do opowiadania: Kogo obudziło wiosenne Słonko? Dlaczego Słońce ich obudziło?
  • Tradycje wielkanocne

Z gałązek  wierzby z „kotkami” robi się palmy wielkanocne, które święci się na tydzień przed Świętami Wielkanocnymi, w Niedzielę Palmową . Kurczaki, Zajączki, baranki to symbole Świąt. Te zwierzęce postacie ozdabiają stół wielkanocny i wkładane są do koszyczka wielkanocnego. W Wielką Sobotę święcone są wielkanocne koszyczki, które wypełnione są różnymi rodzajami pokarmów. 

 

       2. Utrwalamy piosenkę „Wełniany baranek” (z dn. 06.04.2020 )

  • Dzieci biorą do ręki np. klocki i starają się podczas śpiewania wystukiwać rytm piosenki.

 

       3. „Zagadki wielkanocne”– utrwalenie wiedzy o zwyczajach wielkanocnych.

  • Usiadły na gałązce wierzby kotki, jak na obrazie. Są szare, puchate, pewnie, wiesz już, że to …bazie
  • Gdy skorupka jajka pęka, wychodzi z jajeczka. Wygląda wtedy jak mała żółciutka kuleczka. ...kurczak
  • Mogą zaszywać się w lesie lub skakać po łące. Mogą też być czekoladowe to…zające
  • Wełniane ma trzewiczki, wełniane rękawiczki...baranek

 

      4. „Baranek” – praca plastyczna 

  • Wypełnianie konturów baranka dostępnym materiałem w domu ( np. wata, wełna, waciki kosmetyczne i inne wg dostępności). Szablon do wydruku dostępny w pliku PDF  pochodzi z Internetu.

 

       5. „Pisanka”- ćwiczenia grafomotoryczne  usprawniające dłonie. 

Poniżej dostępny przykładowy obrazek z pisanką do ćwiczeń grafomotorycznych ( plik pochodzi z Internetu ).  Zadaniem dzieci jest staranne połączenie kropek (rysowanie po śladzie) bez oderwania ręki i przyboru od kartki. POWODZONKA  :*

    Z CIEKAWOŚCIĄ CZEKAMY NA ZDJĘCIA WASZYCH ŚWIĄTECZNYCH BARANKÓW I PIĘKNYCH PISANEK ;) 

P.S. Oczywiście tych z kropeczek ;)