Cele:
zapoznanie dzieci ze zwyczajami i obrzędami świątecznymi,
rozwijanie u dzieci twórczego myślenia podczas rozwiązywania zagadek
kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej
1. „Jakie są tradycje Świąt Wielkanocnych?” – próba odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci oraz opowiadania Agnieszki Galicy „Bajeczka wielkanocna”.
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęty wychylać się z pączków.
- Jeszcze chwilę - mruczały wierzbowe Kotki - daj nam jeszcze pospać, dlaczego już musimy wstawać?
A Słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
- Tak to już jest, że musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty. Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka - puk, puk! i przygrzewało mocno.
- Stuk-stuk! - zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki Kurczaczek. Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
Najwyższy czas - powiedziało - to dopiero byłby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc. Teraz Słońce zaczęło się rozglądać dookoła po łące, przeczesało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę. - Co się stało, co się stało? - Zajączek przecierał łapką oczy.
- Już czas, Wielkanoc za pasem - odpowiedziało Słońce - a co to były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
- Kogo? Kogo? - dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
- Kogo? Kogo? - popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
- Kogo? Kogo? - szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dookoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
- Wstawaj, śpioszku – mówiło- baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeń, dzeń, dzeń – dzeń
Zajączek z kurczaczkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że „ coś”ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
- Co to? Co to?- pytał zajączek
- Dlaczego tak dzwoni? - piszczał Kurczaczek
- I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
- To już święta, święta - szumiały wierzbowe Kotki, słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakuje na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach,
Kiedy będzie Wielkanoc?
Wierzbę pytają
Pytania do opowiadania:
Kogo obudziło wiosenne słońce?
Dlaczego Słońce ich obudziło?
Spójrzcie na ilustracje nr 1
Z gałązek wierzby z „kotkami” robi się palmy wielkanocne, które święci się na tydzień przed Świętami Wielkanocnymi, w Niedzielę Palmową. Kurczaki, Zajączki, Baranki to symbole Świąt. Te zwierzęce postacie ozdabiają stół wielkanocny i wkładane są do koszyczka wielkanocnego. W Wielką Sobotę święcone są wielkanocne koszyczki, które wypełnione są różnymi rodzajami pokarmów. Jutro porozmawiamy o tym co wkłada się do koszyczka.
2. „Wełniany baranek” – nauka piosenki i inscenizacji do niej.
Ten mały nasz baranek Dzieci poruszają się w prawo po obwodzie koła
wszyściutko ma wełniane. jw.
Lali la, lali la, lali la. Zatrzymują się i machają rękami
Lali la, lali la, lali la.
Wełniane ma trzewiczki, Poruszają się w lewo po obwodzie koła
wełniane rękawiczki. jw.
Lali la, lali la, lali la. Zatrzymują się i machają rękami
Lali la, lali la, lali la.
Co tu robisz, baranku? Idą do środka wysoko unosząc ręce
Chłodno dzisiaj od ranka, jw.
chmurki w niebie jak pianka. Wracają na miejsce
Lali la, lali la, la la. Zatrzymują się i machają rękami
Wełniane masz trzewiczki, Poruszają się w prawo po obwodzie koła
wełniane rękawiczki jw.
Lali la, lali la, lali la. Zatrzymują się i machają rękami
Lali la, lali la, lali la.
Ten mały nasz baranek Poruszają się w lewo po obwodzie koła
wszyściutko ma wełniane. jw.
Lali la, lali la, lali la. Zatrzymują się i machają rękami
Lali la, lali la, lali la.
W kołnierzu futra pełnym Poruszają się w prawo po obwodzie koła
ma łepek cały z wełny. jw.
Lali la, lali la, lali la. Zatrzymują się i machają rękami
Lali la, lali la, lali la.
Ślicznie ci jest, baranku, Idą do środka, wysoko unosząc ręce
w tym wełnianym ubranku, jw.
ślicznie ci jest, baranku. Wracają na miejsce
Lali la, lali la, la la. Zatrzymują się i machają rękami
W kołnierzu futra pełnym Poruszają się w lewo po obwodzie koła masz łepek cały z wełny. jw.
Lali la, lali la, lali la. Zatrzymują się i machają rękami
Lali la, lali la, lali la.
3. „Pisanki” - karta pracy w pdf.
Połącz w pary pisanki o takich samych wzorach. Pokoloruj.
4. „Zagadki wielkanocne”– utrwalenie wiedzy o zwyczajach wielkanocnych.
- Usiadły na gałązkę wierzby kotki, jak na obrazie.
Są szare, puchate, pewnie już wiesz, że to …....... (bazie)
- Gdy skorupka jajka pęka, wychodzi z jajeczka.
Wygląda wtedy jak mała, żółciutka kuleczka. ( kurczak)
- Mogą zaszywać się w lesie lub skakać po łące.
Mogą być też czekoladowe to....... (zające)
- Wełniane ma trzewiczki,
wełniane rękawiczki ( baranek)
5.„Wierzbowe kotki w wazonie” – praca plastyczna
Potrzebne będą: kolorowy papier, kartka A4, klej, nożyczki, pisaki, plastelina, kulki bibuły lub może być popcorn.
Dzieci wycinają z kolorowego papieru wazon,naklejają na kartę, malują pisakami gałązki, przyklejają do gałązek plastelinę , popcorn lub bibułę. Wazon możemy ozdobić dowolną techniką.
Dziękuje za wszystkie dotychczas wysłane prace dzieci i czekam na następne :):)
Miłej zabawy z zadaniami :):)
Pozdrawiam serdecznie