07.04. 2020 Jakie są tradycje świąt wielkanocnych?

 Cele ogólne:

  • zapoznanie dzieci ze zwyczajami i obrzędami świątecznymi;
  • rozwijanie u dzieci twórczego myślenia podczas rozwiązywania i wymyślania zagadek;
  • kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej
  • Rozwijanie umiejętności składania życzeń;

1.Wełniany baranek – posłuchajcie piosenki z wczoraj i spróbujcie poćwiczyć  inscenizację do niej.

Wełniany baranek

sł. Jan Gałkowski, muz. Adam Markiewicz

Ten mały nasz baranek                      Dzieci poruszają się w prawo po obwodzie koła

wszyściutko ma wełniane.                 jw.

Lali la, lali la, lali la. x2.                     Zatrzymują się i machają rękami.

 

Wełniane ma trzewiczki,                   Poruszają się w lewo po obwodzie koła

wełniane rękawiczki.                         jw.

Lali la, lali la, lali la. x2.                     Zatrzymują się i machają rękami.

 

Co tu robisz, baranku?                       Idą do środka, wysoko unosząc ręce.

Chłodno dzisiaj od ranka,                 jw.

chmurki w niebie jak pianka.             Wracają na miejsce

Lali la, lali la, la la..                            Zatrzymują się i machają rękami.

 

Wełniane masz trzewiczki,                Poruszają się w prawo po obwodzie koła

wełniane rękawiczki.                          jw.

Lali la, lali la, lali la! x2                     Zatrzymują się i machają rękami.

 

Ten mały nasz baranek.                     Poruszają się w lewo po obwodzie koła.

wszyściutko ma wełniane.                 jw.

Lali la, lali la, lali la. x2                      Zatrzymują się i machają rękami.

 

W kołnierzu futra pełnym                  Poruszają się w prawo po obwodzie koła.

 ma łebek cały z wełny.                     jw.

 Lali la, lali la, lali la. x2                     Zatrzymują się i machają rękami

Ślicznie ci jest, baranku,                    Idą do środka, wysoko unosząc ręce

 w tym wełnianym ubranku,               jw.

 ślicznie ci jest, baranku.                    Wracają na miejsce.

Lali la, lali la, la la.                             Zatrzymują się i machają rękami.

 

W kołnierzu futra pełnym                  Poruszają się w lewo po obwodzie koła.

 masz łebek cały z wełny.                  jw.

Lali la, lali la, lali la!/ x2                    Zatrzymują się i machają rękami.

2.„Jakie są tradycje Świąt Wielkanocnych?”–  próba odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci i opowiadania

Patrz zakładka TEKSTY

Rodzic zadaje dzieciom pytania: Kogo obudziło wiosenne Słonko? Dlaczego Słońce ich obudziło? Rodzic może powiedzieć , że z gałązek wierzby z „kotkami” robi się palmy wielkanocne, które święci się na tydzień przed Świętami Wielkanocnymi,
w Niedzielę Palmową. Kurczaki, Zajączki, Baranki, to symbole Świąt. Te zwierzęce postacie ozdabiają stół wielkanocny i wkładane są do koszyczka wielkanocnego. W Wielką Sobotę święcone są wielkanocne koszyczki, które wypełnione są różnymi rodzajami pokarmów. Jutro porozmawiamy o tym, co wkłada się do koszyczka ;)

3.„Zagadki wielkanocne” utrwalenie wiedzy o zwyczajach wielkanocnych.

Mamy dla Was kochane Szaraczki zagadki wielkanocne, spróbujcie odgadnąć rozwiązanie, a rodziców prosimy o przesłanie dziecięcych odpowiedzi na maila:

Gotowi?

To zaczynamy:

1.Usiadły na gałązce wierzby kotki, jak na obrazie.

  Są szare, puchate, pewnie już wiesz, że to (……)

2. Gdy skorupka jajka pęka, wychodzi z jajeczka.

Wygląda wtedy jak mała, żółciutka kuleczka (……)

3. Mogą zaszywać się w lesie lub skakać po łące.

Mogą też być czekoladowe to  (…..)

4. Wełniane ma trzewiczki,

Wełniane rękawiczki. (……)

 

4.„Kic, kic”– zabawa dydaktyczna

Dziecko jest odwrócone plecami do Rodzica, nie podgląda. Rodzic podskakuje kilka razy obunóż i zadaje pytanie: Ile razy skoczył zajączek? Dziecko odwraca się i podaje liczbę. Następuje zamiana ról, teraz dziecko jest zajączkiem, które skacze, a rodzic odwraca się plecami i nie podgląda ;)

 

5. „Życzę Ci…”– wykonanie kartki świątecznej

Tradycją w niektórych domach jest wysyłanie kartek świątecznych z życzeniami. Może uda się Wam i Rodzicom znaleźć je w domu?

Poszukajcie.

Jak już znajdziecie, to poproście rodziców, aby przeczytali Wam, czego ludzie sobie wzajemnie życzą na Święta Wielkanocne. Przyjrzyjcie się kartce świątecznej i Razem z Rodzicem spróbujcie wykonać kartkę świąteczną, napiszcie wspólnie życzenia.

 

Dzisiaj trudno jest przesłać bliskim kartkę świąteczną, w tradycyjny sposób, ale możecie wysłać wraz z Rodzicami zdjęcie wykonanej przez Was kartki, na pewno będzie Waszym bliskim miło ;)

 

Podsyłamy kilka propozycji, jak można je wykonać:

https://www.youtube.com/watch?v=NUFAULYNX70

https://www.youtube.com/watch?v=_qXlKUvKzJg

https://www.youtube.com/watch?v=u_9f7v7sZLM

 

PS Prosimy o przesyłanie zdjęć w poziomie. Dziękujemy! ;)

Dobrego dnia!!!

Nauczycielki z grupy szarej:

Ewa Pawłowska – Florczak

Perpetua Żuchowska