17.04.2020 r. Po co nam prąd ?

Cele:

  • Wdrażanie do bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych.
  • Poznanie sposobów wykorzystania prądu.
  • Kształtowanie ogólnej sprawności fizycznej

1.„Po co nam prąd?” 

Rozmowa na temat sposobów wykorzystania prądu na podstawie doświadczeń dzieci oraz opowiadania G.Kasdepke Pstryk

Pstryk

Grzegorz Kasdepke

 Uważaj, teraz będzie się działo – mruknął Dominik, włączając elektryczny czajnik. Zanim Junior zdążył podkulić ogon, w całym domu błysnęło, huknęło – a potem zapadła ciemność. I cisza. Przestało grać radio, przestały pracować lodówka i pralka, przestał działać komputer, i nawet Junior przestał sapać, choć nie był przecież na prąd. Widać, wszystko to zrobiło na nim spore wrażenie. Pierwsza odezwała się babcia Marysia. – Dominik! – zawołała z dużego pokoju. – To twoja sprawka?! – Prowadzę wykład – odkrzyknął dyplomatycznie Dominik. – O czym?! – Głos babci dochodził już z korytarza. – Nie mów, że o elektryczności! – Mogę nie mówić... – mruknął Dominik. – Hau! – dodał mu otuchy Junior. Zza drzwi dobiegł ich szelest, trzask, odgłosy majstrowania przy elektrycznych korkach – i naraz z głośnika radia popłynęła muzyka, a lodówka wzdrygnęła się, jak po przebudzeniu z krótkiej drzemki, i znowu zaczęła pracować. Dominik i Junior zmrużyli oczy. – Przecież tata ci mówił – zasapała babcia, wchodząc do kuchni – żebyś nie włączał tego czajnika, gdy pracuje pralka, tak?! Jutro przyjdą elektrycy i wszystko naprawią! A na razie trzeba uważać! Bo przewody elektryczne w tym mieszkaniu są za słabe, i to dlatego! Chcesz wywołać pożar?! – Hau! – uspokoił ją Junior. Ale babcia Marysia nie była uspokojona; zakazała Dominikowi zabaw w kuchni, przez co dalsza część wykładu musiała odbyć się w łazience.

Dla poszerzenia wiedzy o prądzie polecamy filmik edukacyjny dla dzieci: https://www.youtube.com/watch?v=LmpLrMs44VQ

2. Praca z KP2.28 – ćwiczenie pamięci

Zadaniem Dzieci jest pokolorowanie elementów, które wystąpiły w opowiadaniu Pstryk i dorysowanie jeszcze dwóch.  Następnie dzieci muszą przeliczyć ile jest urządzeń na obrazku i narysować taką samą ilość kresek w ramce.

3. „Przestrogi Dominika”– zasady korzystania z urządzeń elektrycznych

Zasady korzystania z urządzeń elektrycznych na podstawie drugiej części opowiadania Grzegorza Kasdepke Pstryk.

Tak, z elektrycznością nie ma żartów – westchnął Dominik. – Na przykład najgłupsze, co można zrobić, to suszyć sobie włosy w wannie. Bo jakby suszarka wpadła do wanny, to... Junior zawył rozpaczliwie, dając do zrozumienia, że wie, co by się stało, gdyby suszarka wpadła do wanny. – Tak samo głupie – kontynuował Dominik – jest wtykanie różnych przedmiotów do dziurek od kontaktu! Albo przecinanie przewodów elektrycznych! Jeżeli zobaczę kiedyś, że to robisz, to koniec, zakaz wychodzenia na spacery! Junior, gdyby było to możliwe, podwinąłby nie tylko ogon, ale i uszy, nos oraz całego siebie. – Niemądrze jest także – ciągnął zadowolony z siebie Dominik – ciągnąć za kabel jakiegoś urządzenia, żeby je wyłączyć, bo łatwo taki kabel przerwać! Ani podłączać zbyt wielu urządzeń do jednego gniazdka! I, i... słuchasz mnie? – Hau... – odszczeknął zrezygnowany Junior. – No tak, może to za dużo jak na jeden raz – zgodził się Dominik. – Najważniejsze jest jedno: nie wolno bawić się elektrycznością! Zrozumiałeś? – Hau! – zapewnił Junior. Po czym podskoczył wysoko, pstryknął nosem wyłącznik światła – i wykład został zakończony.

Pytanie do dzieci: Jakie zasady korzystania z urządzeń elektrycznych przekazał Dominik Juniorowi? Potrafisz rozpoznać i nazwać domowe urządzenia elektryczne? Spróbuj ( w plikach na dole strony umieszczona jest pomocnicza ilustracja, plik pochodzi z Internetu ). 

4. Zestaw ćwiczeń ruchowych 

  •  „Rakieta” – dzieci naśladują rakietę przy starcie. Klaszczą wolno w ręce i tupią, jednocześnie pochylając się raz w lewą, raz w prawą stronę. Potem przyspieszają tempo klaskania i tupania. Obracają się. Szybko uderzają dłońmi w kolana. Prawą dłonią zataczają kółka przed nosem i jednocześnie „bzyczą”. Podskakują, wyciągając ręce do góry z okrzykiem: Hura!
  • „Taniec w kosmosie” – bierzemy do ręki np. pompony, albo kolorowe chusteczki. Dzieci potrząsają, wymachują pomponami do melodii dowolnej piosenki. Wykonują wymyślony taniec.

5. Kolorowanka " Pstryk " -plik pochodzi z Internetu 

Zadaniem dzieci jest staranne połączenie ołówkiem kropek bez oderwania ręki i przyboru od kartki. Proszę zwrócić uwagę na prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego. Na zakończenie dzieci dokładnie kolorują obrazek kredkami. Miłej pracy ;) 

PAMIĘTAJCIE DROGIE DZIECI!

TYLKO POD OPIEKĄ OSOBY DOROSŁEJ MOŻECIE KORZYSTAĆ Z URZĄDZEŃ ELEKTRYCZNYCH !