Cele ogólne:
Dziecko:
- uważnie słucha opowiadania i wypowiada się na jego temat
- zaznacza zapamiętane elementy, które wystąpiły w opowiadaniu i wymienia zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych
- dokładnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;
1) „Po co nam prąd?” – rozmowa na temat sposobów wykorzystania prądu na podstawie doświadczeń dzieci, opowiadania Pstryk i bajek edukacyjnych - linki
I część - Pstryk - Grzegorz Kasdepke
Uważaj, teraz będzie się działo – mruknął Dominik, włączając elektryczny czajnik. Zanim Junior zdążył podkulić ogon, w całym domu błysnęło, huknęło – a potem zapadła ciemność. I cisza. Przestało grać radio, przestały pracować lodówka i pralka, przestał działać komputer, i nawet Junior przestał sapać, choć nie był przecież na prąd. Widać, wszystko to zrobiło na nim spore wrażenie. Pierwsza odezwała się babcia Marysia. – Dominik! – zawołała z dużego pokoju.
– To twoja sprawka?! – Prowadzę wykład – odkrzyknął dyplomatycznie Dominik. – O czym?!
– Głos babci dochodził już z korytarza. – Nie mów, że o elektryczności! – Mogę nie mówić... – mruknął Dominik. – Hau! – dodał mu otuchy Junior. Zza drzwi dobiegł ich szelest, trzask, odgłosy majstrowania przy elektrycznych korkach – i naraz z głośnika radia popłynęła muzyka, a lodówka wzdrygnęła się, jak po przebudzeniu z krótkiej drzemki, i znowu zaczęła pracować. Dominik i Junior zmrużyli oczy. – Przecież tata ci mówił – zasapała babcia, wchodząc do kuch¬ni – żebyś nie włączał tego czajnika, gdy pracuje pralka, tak?! Jutro przyjdą elektrycy i wszystko naprawią! A na razie trzeba uważać! Bo przewody elektryczne w tym mieszkaniu są za słabe, i to dlatego! Chcesz wywołać pożar?! – Hau! – uspokoił ją Junior. Ale babcia Marysia nie była uspokojona; zakazała Dominikowi zabaw w kuchni, przez co dalsza część wykładu musiała odbyć się w łazience.
Linki:
W kontakcie z naturą
https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ
Nie taki prąd straszny
https://www.youtube.com/watch?v=LmpLrMs44VQ
2) Praca z KP2.28 – ćwiczenie pamięci.
Dziecko koloruje elementy, które wystąpiły w opowiadaniu Grzegorza Kasdepke Pstryk (czajnik elek¬tryczny, radio) i dorysowuje jeszcze dwa (pralka, lodówka). Liczy, ile jest teraz urządzeń na obrazku i rysuje tyle samo kresek w ramce (podpowiedź dla Rodzica co należy wykonać, jednak Dziecko samo musi się zastanowić i wywnioskować na podstawie opowiadania).
3) „Przestrogi Dominika”– zasady korzystania z urządzeń elektrycznych na podstawie drugiej cz꬜ci opowiadania Grzegorza Kasdepke Pstryk i filmu edukacyjnego - link
II część - Pstryk - Grzegorz Kasdepke
– Tak, z elektrycznością nie ma żartów – westchnął Dominik. – Na przykład najgłupsze, co można zrobić, to suszyć sobie włosy w wannie. Bo jakby suszarka wpadła do wanny, to... Junior zawył rozpaczliwie, dając do zrozumienia, że wie, co by się stało, gdyby suszarka wpadła do wanny. – Tak samo głupie – kontynuował Dominik – jest wtykanie różnych przedmiotów do dziurek od kontaktu! Albo przecinanie przewodów elektrycznych! Jeżeli zobaczę kiedyś, że to robisz, to koniec, zakaz wychodzenia na spacery!
Junior, gdyby było to możliwe, podwinąłby nie tylko ogon, ale i uszy, nos oraz całego siebie. – Niemądrze jest także – ciągnął zadowolony z siebie Dominik – ciągnąć za kabel jakiegoś urzą¬dzenia, żeby je wyłączyć, bo łatwo taki kabel przerwać! Ani podłączać zbyt wielu urządzeń do jednego gniazdka! I, i... słuchasz mnie? – Hau... – odszczeknął zrezygnowany Junior. – No tak, może to za dużo jak na jeden raz – zgodził się Dominik. – Najważniejsze jest jedno: nie wolno bawić się elektrycznością! Zrozumiałeś? – Hau! – zapewnił Junior. Po czym podskoczył wysoko, pstryknął nosem wyłącznik światła – i wykład został zakończony.
Rodzic może zapyta dziecko: Jakie zasady korzystania z urządzeń elektrycznych przekazał Dominik Juniorowi?
Jak bezpiecznie korzystać z urządzeń elektrycznych?
Jak bezpiecznie korzystać z urządzeń elektrycznych?
https://www.youtube.com/watch?v=xqVym7AjIFY
4) Zestaw ćwiczeń ruchowych np. do piosenki - link
https://www.youtube.com/watch?v=uJBvuP8jEzs
– „Rakieta” – dziecko stoi i naśladuje rakietę przy starcie. Klaszcze wolno w ręce i tupie, jednocześnie pochylając się raz w lewą, raz w prawą stronę. Potem przyspiesza tempo klaskania i tupania. Obraca się. Szybko uderza dłońmi w kolana. Prawą dłonią zatacza kółka przed nosem i jednocześnie „bzyczy”. Podskakuje, wyciąga ręce do góry z okrzykiem: Hura!
– „Planety” – dziecko udaje, że przyleciało rakietą na inną planetę. Wita mieszkańców tej planety – podchodzą do rodzeństwa/rodziców i wymyśla przyjazny gest powitalny.
– „Taniec w kosmosie” – rodzic może rozdać np. pompony/ skarpetki/ szmatkę/ materiał lub według swojego pomysłu. Dziecko potrząsa, wymachuje pomponami do melodii dowolnej piosenki. Wykonuje wymyślony taniec.
Przypominamy o częstym i dokładnym myciu rączek
link : https://www.youtube.com/watch?v=xLdhe8s34hM&t=4s
Oczywiście zachęcamy do przesyłania zdjęć na które zawsze bardzo czekamy :)
#zostańwdomu
Pięknego weekendu, Ściskamy Was mocno! :*