Cele:
1.„Kto jest potrzebny, aby powstała książka?”
W bibliotece
Zofia Stanecka
(…)
– Cieszę się, że przyszliście do naszej biblioteki. Mam nadzieję, że będziecie dobrze się bawić.
– Bibliotekarka uśmiechnęła się miło. – Już za chwilę przyjdzie autorka, ale najpierw chciałam was o coś zapytać. Kto z was wie, gdzie pracuje pisarz?
– W bibliotece! – zawołała Basia.
– W pisarni! – przekrzyczeli ją Olaf z Karolem.
– Oj tak, przydałoby się, żeby istniały takie miejsca jak pisarnie – powiedział ktoś rozbawionym głosem.
Basia odwróciła głowę. W progu sali stała pani z plakatu.
Na głowie miała masę loczków i uginała się pod ciężarem wielkiej, wypchanej czymś torby.
– Mam na imię Róża – powiedziała, gdy dotaszczyła torbę pod tablicę. – Zajmuję się pisaniem oraz ilustrowaniem książek. Ilustruję w domu, a piszę wszędzie tam, gdzie mogę usiąść z laptopem i pomyśleć. Bo w pracy autora myślenie jest bardzo ważne. Myślenie i coś jeszcze.
Coś, co sprawia, że można tworzyć nowe opowieści, rysować i marzyć… To coś nazywa się…
– Czekolada! – zawołała Basia. Mama nigdy nie siada do pracy bez czekolady. Autorka roześmiała się. – Czekolada rzeczywiście bywa pomocna w myśleniu, ale chodziło mi o coś innego. O supermoc, z której korzysta każdy pisarz lub ilustrator, gdy tworzy książki. Moc na literę „w”.
– Wrotki! – ucieszył się Karol.
– Wy – ob… – podpowiedziała autorka (…)
Pytania pomocnicze do tekstu: Co miała na myśli autorka( wyobraźnia) Dlaczego pisarce potrzebna jest w pracy wyobraźnia? Czym jeszcze, oprócz pisania, zajmowała się autorka, z którą spotkały się dzieci? Kto jeszcze jest potrzebny, aby powstała książka?
Zachęcamy również do obejrzenia filmiku o powstawaniu książki https://www.youtube.com/watch?v=7VtNN0pTQFI
2. „Taniec z chustami” – zabawa ruchowa , swobodna improwizacja do muzyki .
Do zabawy z naśladowaniem potrzebne minimum 2 osoby z chustami, chusteczkami, pomponami- zależy co mamy w domu. Jedna osoba pokazuje swobodne ruchy do utworu „Bolero” M. Ravela ( może być też każdy inny utwór muzyki klasycznej ) , a druga ją naśladuje. Potem zamieniamy się rolami. Można również improwizować i wymyślać samemu taniec przed lustrem.
3. „Nasza historia” – wspólne układanie opowiadania.
Rozpoczynamy historię od słów: Dawno, dawno temu, za górami, za lasami żyła sobie piękna księżniczka… a co było dalej??? Prosimy, aby dziecko powiedziało dalej co się mogło wydarzyć. Na zmianę wymyślamy dalszy ciąg historii. Jeśli dzieci wolą tworzyć historyjkę o innym bohaterze, to możemy zmienić ;)
4. „Książki”- zabawy z matematyką
Bierzemy 6 różnej wielkości książek. Kładziemy wszystkie obok siebie. Prosimy, żeby dziecko przeliczyło wszystkie książki. Zadajemy dzieciom pytania : Która książka jest największa? Która jest najmniejsza? Która jest najgrubsza? itd Prosimy, aby dziecko wskazało: pierwszą książkę; drugą książkę; trzecią książkę ;ostatnią książkę.
Przesyłamy gorące pozdrowienia ;)
Tęsknimy za Wami :*
Pani Ewelinka i Pani Marta
Pamiętajcie o częstym i dokładnym myciu rąk !!
https://www.youtube.com/watch?v=xLdhe8s34hM