27.04.2020 Jakie książki lubimy?

Cele:

- rozbudzenie w dziecku zainteresowania książką i czytaniem

- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat ulubionej książki

 

1. „Co to jest?”– rozwiązywanie zagadek tematycznych.

Gdy chcesz stworzyć obrazek nowy,
taki piękny, kolorowy.
Będzie ci potrzebna ona,
najlepsza będzie biała, ale może być i czerwona.
Na niej namalujesz lub narysujesz, co tylko chcesz,
a potem możesz wyciąć każdą narysowaną rzecz. ( kartka papieru)

Czyta ją mama, czyta i tata
często w obrazki jest bogata.
Dużo liter na każdej stronie,
są historie o królu na tronie.
Są też wiersze rymowane,
najlepiej, gdy przez babcię czytane. ( książka)

Zanim zaczniesz czytać książkę,
najpierw, gdy ją bierzesz w rączkę,
patrzysz, co jest z tyłu, co jest z przodu,
czy jest tam rysunek samochodu?
Jest i taka, co przedstawia niedźwiadka,
to właśnie jest… (okładka)

2. „Jakie książki lubimy?” – rozmowa na temat literatury dziecięcej.

Dzieci układają swoje książki na dywanie, oglądając je omawiają tematykę książek. Rodzic tłumaczy dziecku, że książki mogą zawierać krótkie opowiadania (można wyszukać w zbiorach dziecka, taką książkę), opowiadać długą historię (pokazujemy taką książkę) lub mogą być napisane wierszem (pokazujemy taką książkę).

Dzieci mogą opowiedzieć, jakie książki lubią najbardziej i dlaczego?

 

3. Zajęcia o emocjach – zachwyt, emocjonalny stosunek do książek.

Mole książkowe” Dominiki Niemiec – słuchanie wierszyka i rozmowa na jego temat.


Otwieram książkę, jedna chwilka
i już jestem w innym świecie.
W wyobraźni staję się piękną królewną
lub pszczółką skrytą w kwiatów bukiecie.
Każda książka roztacza przede mną
świat niezwykły, wspaniały.
Z zachwytem pochłaniam każde słowo, zdanie,
rozdział od deski do deski… czyli cały.
Rodzice doskonale rozumieją
mój zachwyt nad książkami,
bo tak jak ja są zwyczajnie
książkowymi molami.


Pytania dotyczące wiersza:
- O jakim przedmiocie był wiersz?
- W kogo zamienia się dziewczynka, czytając książkę?
- Jak czuje się dziewczynka, gdy czyta książki?
- Kto jeszcze razem z dziewczynką zachwyca się książkami?
- Co to znaczy czuć zachwyt?
- Co to znaczy „przeczytać coś od deski do deski”?
- Kto to jest „mol książkowy”?
- Czy lubicie czytać książki?
- Czy są takie książki, którymi jesteście zachwyceni?

Dzieci układają historyjkę obrazkową pasującą do treści wiersza. Opowiadają,co się po kolei wydarzyło. Ilustracja w PDF.

 

4.„Książkowe mole” - zabawa z elementem liczenia.

Rodzic recytuje wierszyk, dziecko bierze więcej/mniej książek niż pięć.

Zachwycamy się książkami,

jesteśmy książkowymi molami.

Gdy poczytać długo masz chęć,

weź książek więcej/mniej niż pięć.

 

5. „Czym się bawić w księżniczkę, a czym w rycerza?” – praca z książce str. 30.

 

Czekam na zdjęcia poziome Waszych prac w książce.

Miłej zabawy:)

Pozdrawiam