Cele:
-poszerzanie wiedzy dzieci o zawodach: pisarza, grafika, redaktora, drukarza
- rozwijanie kreatywności poprzez zabawę w e wspólne tworzenie opowiadania
1.„Kto jest potrzebny, aby powstała książka?” – rozmowa na temat procesu powstawania książki na podstawie bajki „Jak powstaje książka" oraz fragmentów książki Zofii Staneckiej „Basia i biblioteka”
https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q
„W bibliotece”
(…)
– Cieszę się, że przyszliście do naszej biblioteki. Mam nadzieję, że będziecie dobrze się bawić. – Bibliotekarka uśmiechnęła się miło. – Już za chwilę przyjdzie autorka, ale najpierw chciałam was o coś zapytać. Kto z was wie, gdzie pracuje pisarz?
– W bibliotece! – zawołała Basia.
– W pisarni! – przekrzyczeli ją Olaf z Karolem.
– Oj tak, przydałoby się, żeby istniały takie miejsca jak pisarnie – powiedział ktoś rozbawio-nym głosem.
Basia odwróciła głowę. W progu sali stała pani z plakatu.
Na głowie miała masę loczków i uginała się pod ciężarem wielkiej, wypchanej czymś torby.
– Mam na imię Róża – powiedziała, gdy dotaszczyła torbę pod tablicę. – Zajmuję się pisa¬niem oraz ilustrowaniem książek. Ilustruję w domu, a piszę wszędzie tam, gdzie mogę usiąść z laptopem i pomyśleć. Bo w pracy autora myślenie jest bardzo ważne. Myślenie i coś jeszcze. Coś, co sprawia, że można tworzyć nowe opowieści, rysować i marzyć… To coś nazywa się…
– Czekolada! – zawołała Basia. Mama nigdy nie siada do pracy bez czekolady.
Autorka roześmiała się.
– Czekolada rzeczywiście bywa pomocna w myśleniu, ale chodziło mi o coś innego. O super¬ moc, z której korzysta każdy pisarz lub ilustrator, gdy tworzy książki. Moc na literę „w”.
– Wrotki! – ucieszył się Karol.
– Wy – ob… – podpowiedziała autorka (…)
Pytania do opowiadania:
- Co miała na myśli autorka? (wyobraźnia)
- Dlaczego pisarce potrzebna jest w pracy wyobraźnia?
- Czym jeszcze, oprócz pisania, zajmowała się autorka, z którą spotkały się dzieci?
- Kto jeszcze jest potrzebny, aby powstała książka?
Rodzic nakierowuje dziecko tak, aby powstał opis zawodów: grafika, redaktora, drukarza.
2. „Wyścigi dżdżownic” – zabawa ruchowe z elementami pełzania.
Dziecko kładzie się na dywanie na brzuchu, przedramiona oparte o podłogę, podnosi biodra do góry i opuszcza je z jednoznacznym przesunięciem się do przodu jak dżdżownica.
3. Bajeczki – utrwalenie piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=Sl7d6RvqTWM
Tekst piosenki w podstronie teksty.
4.„Nasza historia” – wspólne układanie opowiadania.
Rodzic zaczyna opowiadać historię: Dawno, dawno temu, za górami, za lasami żyła sobie piękna księżniczka. Dziecko kontynuuje opowiadanie według swojego pomysł. Rodzic wspiera dziecko, podsuwając mu pomysły i zachęca je do samodzielnego wymyślania dalszej części.
Dzieci mogą wykonać swoją książkę, ilustrując swoje opowiadanie.
Miłej zabawy :)
Pozdrawiam