07.05.2020 Co można kupić w księgarni?

CELE OGÓLNE:

  • Poszerzenie słownika dziecka o pojęcie księgarnia;
  • Wprowadzenie do posługiwania się pieniędzmi poprzez zabawę w sklep;
  • Zapoznanie dzieci z zasadami zachowania się w księgarni;

  1.  Piosenka o książeczce – nauka piosenki (zob. poniedziałek)

  2.  „Co można kupić w księgarni?” - https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q

  3. „Poproszę trzy książki” – zabawa dydaktyczna

Rodzic tłumaczy dzieciom, że aby coś kupić, potrzebujemy pieniędzy. Dzieci z kolorowych papierów wycinają prostokąty. Rodzic umawia się z dziećmi, że prostokąty w kolorze czerwonym – to banknoty o najwyższym nominale, prostokąty w kolorze niebieskim – to banknoty o średnim nominale, a prostokąty w kolorze żółtym – to banknoty o najniższym nominale. Dzieci wycinają dowolną ilość prostokątów (minimum po trzy) w tych trzech kolorach. Dzieci siadają na dywanie ze swoimi prostokątami. Rodzic mówi: Podnieś banknot, który ma największą wartość. Dziecko podnosi czerwony prostokąt, kładzie na podłogę. R. mówi: Podnieś banknot, który ma najniższą wartość. Dziecko podnosi żółty prostokąt, kładzie na podłodze. R. mówi: Podnieś banknot, który ma wartość większą od banknotu żółtego, ale mniejszą od czerwonego. Dziecko podnosi niebieski banknot, kładzie na podłodze. R. mówi: Wyobraź sobie, że to są prawdziwe pieniądze, za które możesz coś kupić. Zamknij oczy… Przenosimy się do dużej księgarni, w której jest bardzo wiele regałów z kolorowymi książkami. Są tutaj książki pełne obrazków, są też takie, w których są same litery. Gdy otworzysz oczy, nasza pokój będzie właśnie tą dużą księgarnią. Dzieci otwierają oczy.

Teraz następuję przydział ról – klienta i sprzedawcy. Dziecko, może stać się klientem, prosi sprzedawcę (Rodzica) o książkę (lub kilka książek) – może zażyczyć sobie konkretną książkę lub poprosić sprzedawcę o możliwość dokonania samodzielnego wyboru. Sprzedawca podaje cenę (w kolorowych banknotach), pamiętając o wartości banknotów.

 

4. Zestaw ćwiczeń ruchowych:

  • „Ile zrobię kroków?” –  dziecko dostaje książkę w twardej oprawie, kładzie ją sobie na głowie i próbuje zrobić kilka kroków. Dzieci liczą, ile kroków udało im się zrobić, zanim książka spadła.
  •  „Odgadywanie tytułów bajek” – dziecko przedstawia Rodzicowi za pomocą gestów i ruchów jakąś postać z bajek, np. Kubusia Puchatka, Króla lwa. Gdy Rodzic odgadnie, następuje zmiana ról.
  • „Baba Jaga” – dzieci chodzą po pokoju, rodzic jest odwrócony do ściany, ma zamknięte oczy i mówi: raz, dwa, trzy baba jaga patrzy. Dziecko w tym momencie musi się nie ruszać, po kilku próbach następuje zamiana ról.

 

5.  „Memory” – wykonanie gry pamięciowej.

Zadaniem dzieci jest wykonanie kart, do bajkowej gry memory. Na jednaj karcie (wielkości 10 cm x 5 cm) narysują pantofelek, na drugiej koszyk, na trzeciej jabłko, a na czwartej złotą rybkę. Muszą być dwie takie same karty. Stworzone karty układają na stole, obrazkiem do dołu. Zadaniem dzieci jest znalezienie pary.

 

 

PS Drodzy Rodzice czekamy na efekty działań Waszych Pociech - zdjęcia w poziomie :)

Dobrego Dnia!
Wasze Panie:
Ewa i Petra