06.05.2020 r. Ciemność jest niezwykła

Cele:

  • Wdrażanie do umiejętności niwelowania strachu przed ciemnością
  • Doskonalenie umiejętności manualnych i rozwój wyobraźni
  • Kształtowanie ogólnej sprawności fizycznej

 

1. „Ciemność jest niezwykła” 

Rozmowa na temat ciemności i oswajania się z nią na podstawie doświadczeń dzieci i wiersza Ewy Szelburg-Zarembiny Ciemnego pokoju nie trzeba się bać.

Ciemnego pokoju nie trzeba się bać

Ewa Szelburg-Zarembina

 

Ciemnego pokoju nie trzeba się bać,

bo w ciemnym pokoju czar może się stać…

Ach! W ciemnym pokoju, powiadam wam, dzieci,

 lampa Aladyna czasem się świeci…

Ach! W ciemnym pokoju wśród łóżka poduszek

spoczywa z rodzeństwem sam Tomcio Paluszek…

Ach! W ciemnym pokoju podobno na pewno

zobaczyć się można ze Śpiąca Królewną…

Ach! W ciemnym pokoju Kot, co palił fajkę,

opowiedzieć gotów najciekawszą bajkę,

a wysoka czapla chodzi wciąż po desce

i pyta się dzieci: Czy powiedzieć jeszcze?

Pytania pomocnicze: Dlaczego ciemnego pokoju nie trzeba się bać? Jakie postaci z bajek możemy sobie wtedy wymyślić? Co Wy widzicie, gdy jesteście w ciemnym pokoju? Czy to jest miłe? Dlaczego? Jaką miłą postać chcielibyście zobaczyć w swoim ciemnym pokoju? Dlaczego?

 

2. Zestaw ćwiczeń ruchowych 

  • Swobodny taniec do piosenki Piosenka o beksie
  • „Figurki” – swobodne bieganie po pokoju do utworu Bolero Maurice’a Ravela. Po zatrzymaniu nagrania mówimy: Figurki, figurki zamieńcie się w... − tutaj pada nazwa przedmiotu, zwierzęcia lub rośliny, w zależności od wyobraźni. Zadaniem dzieci jest przybranie wymyślonej pozy i zastygnięcie w bezruchu na kilka sekund. Po chwili ponownie włączamy muzykę, a dzieci biegają po pokoju.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=r30D3SW4OVw

  • „Skręt w prawo i w lewo” – dobieramy się w pary ( np.mama lub tata z dzieckiem, rodzeństwo ) i siadamy tyłem do siebie, dotykając się plecami. Wykonujemy równocześnie obrót w prawo, klaszcząc w dłonie drugiej osoby, a następnie w lewo. Próbujemy wstać, cały czas opierając się wzajemnie o swoje plecy. Powtarzamy kilka razy.

 

3.„Zabawa cieniem”- zabawy w ciemności z wykorzystaniem małej lampki  

Zasłaniamy rolety (lub czekamy do wieczora, gdy już się ściemni ), a za naszymi plecami włączamy lampkę- najlepiej taką „biurową”, światłem skierowaną na ścianę. Wraz z dzieckiem rękoma tworzymy różne figurki, których cień pada na ścianę.  A może spróbujecie opowiedzieć jakąś historię? Wymyślić bajeczkę ? Zaproście rodziców, siostrę czy brata. Pamiętajcie o używaniu " MAGICZNYCH SŁÓW "....Dzień Dobry, Proszę, Dziękuję ;) Bardzo jesteśmy ciekawe co lub kto pojawi się na Waszych ścianach....;) 

 

4..„Motyle”- łączenie motyla z jego cieniem ( karta PDF z Internetu)  

Poniżej zamieszczamy kartę pracy z motylkami. Zadaniem dziecka jest połączenie motyla z jego cieniem.  Po dopasowaniu pokolorujcie motyle. Spróbujcie tak dobrać kolory ,aby każdy motyl był w innych barwach.

Do dzieła :)