15.05.2020 Jak poradzę sobie z hałasem?

Cele:
- kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnych
- budowanie wiedzy dzieci na temat budowy aparatu słuchowego człowieka

1. „Jak poradzę sobie z hałasem?– rozmowa na temat tego, jak należy dbać o swoje uszy na podstawie doświadczeń dzieci, zabawy dydaktycznej i pracy w książce str.36.

„Co to za dźwięk?– zabawa dydaktyczna.
Dziecko siedzi z zamkniętymi oczami przed Rodzicem. Rodzic prezentuje różne odgłosy, zadaniem dziecka jest odgadnąć, co to za dźwięk: zatrzaskiwanie drzwi, stawianie kubka na stole, szeleszczenie pogiętą kartką papieru, gwizdanie na gwizdku lub bez, głośne tupanie, przewracanie stron w książce, przelewanie wody z kubka do kubka, przesypywanie klocków.

Rodzic po skończonej zabawie pyta dziecko:

- Które z tych odgłosów były przyjemne?

- Które były nieprzyjemne?

- Jak myślisz dlaczego? Dlaczego jedne dźwięki są dla nas przyjemne, a inne nie? Od czego to zależy?

Rodzic może opowiedzieć dziecku o szkodliwości hałasu dla naszego zdrowia.

Dzieci wykonują zadanie w książce str.36

 

2.„Po cichutku” – zabawy ruchowe.
„Rozpoznajemy kroki swoich domowników” – dziecko zamyka oczy, a w tym czasie ktoś z domowników chodzi po pokoju (mama, tata, siostra, brat). Gdy kroki ucichną dziecko otwiera oczy i odgaduje kto to mógł być.
„Dzień dobry!” – dziecko zamyka oczy, a w tym czasie ktoś z domowników (mama, tata, siostra, brat) mówi: Dzień dobry. Dziecko próbuje zgadnąć, kto je przywitał.

 

3. „Ucho – dzięki niemu słyszę” – wykonanie modelu ucha z plasteliny

Rodzic opowiada dziecku:

Narządem słuchu są uszy, to dzięki nim słyszymy. Dotknij delikatnie swoich uszu. To czego dotykacie, to małżowina uszna, część ucha zewnętrznego, bo ucho to nie tylko to, czego dotykacie, duża część aparatu słuchowego znajduje się w środku głowy – to ucho wewnętrzne. Jeszcze raz dotknijcie małżowiny usznej, to ona zbiera wszystkie dźwięki z otoczenia, które przedostają się do otworu w uchu – czyli wewnętrznego przewodu słuchowego.

Dzieci lepią z plasteliny model ucha zewnętrznego.

Obrazek ucha zewnętrznego w pdf.

Czekam na zdjęcia prac :)

 

4. Zajęcia rozwijające aparat mowy – wymawianie łamańców językowych głośno i cicho.
Rodzic zachęca dziecko do wyrazistego wymawiania łamańców językowych:
- Kra krę mija,
- Lis ma norę,
- Stół z powyłamywanymi nogami,
- Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego,
- Ząb – zupa zębowa, dąb – zupa dębowa.

 

Miłej zabawy z zadaniami:)

Pozdrawiam gorąco:):)