Zadania opiekuńczo-dydaktyczno–wychowawcze na miesiąc wrzesień
Tematyka kompleksowa:
1. W PRZEDSZKOLU (01.09 - 04.09)
2. NASZE PRZEDSZKOLE (07.09 - 11.09)
3. JESTEM BEZPIECZNY (14.09 - 18.09)
4. POMOCNA DŁOŃ (21.09 - 25.09)
5. IDZIE JESIEŃ PRZEZ ŚWIAT (28.09 – 02.10)
wprowadzenie pojęć: koleżeńskość, bezpieczeństwo;
zapoznanie dzieci z nową salą;
poznawanie, rozumienie i przestrzeganie zasad i norm społecznych obowiązujących w grupie – stosowanie zwrotów grzecznościowych, rozwiązywanie konfliktów, właściwe zachowanie się w trudnych sytuacjach, kulturalne mówienie o swoich potrzebach; spokojne oczekiwanie na swoją kolej; podejmowanie trudnych decyzji służących dobru, przeciwstawianie się złu;
nawiązywanie właściwych relacji rówieśniczych w zabawie i sytuacjach codziennych – przezwyciężanie nieśmiałości, rozwijanie asertywności;
poznanie sposobów spędzenia wakacji przez koleżanki i kolegów z grupy; rozpoznawanie oznaczeń i charakterystycznych miejsc na mapie Polski i Europy;
poznawanie portretu jako dziedziny sztuki; poznanie zasad działania prostego aparatu fotograficznego;
poznanie zawodów w otoczeniu dziecka – poznanie imion pracowników przedszkola i pełnionych przez nich funkcji; uświadamianie roli osób dorosłych w życiu przedszkola i szacunku do wykonywanej przez nich pracy;
poznawanie zawodów służących bezpieczeństwu całego społeczeństwa – policjant, ratownik, strażak;
kształtowanie pojęć związanych ze zjawiskami przyrodniczymi, dokonywanie obserwacji przyrodniczych;
kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie i innych osób;
posługiwanie się pojęciami określającymi kierunki i relacje w przestrzeni, kierunki wyznaczane od osi ciała – prawa, lewa, w prawo w lewo, nad, pod przed, za, między;
kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni podczas zabaw ruchowych, tańca itp.; rozwijanie poczucia rytmu poprzez grę na instrumentach perkusyjnych i innych przedmiotach;
wdrażanie do stosowania zasad bezpieczeństwa w przedszkolu i na ulicy – utrwalanie zasad poruszania się po chodniku i przechodzenia przez jezdnię, podczas jazdy samochodem; poznanie wyglądu i znaczenia sygnalizacji świetlnej i znaków drogowych;
rozwijanie umiejętności dostrzegania niebezpieczeństw wynikających z kontaktów z nieznajomym; kształtowanie postaw asertywnych w kontaktach z nieznajomymi; poznawanie sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu ludzi;
kształcenie sprawności manualnej i kreatywności oraz inwencji twórczej dzieci podczas zabaw plastycznych, konstrukcyjno-plastycznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów;
kształtowanie myślenia logicznego w zabawach wymagających kodowania i dekodowania informacji.