Zamierzenia wychowawczo - dydaktyczne na marzec

Tematyka kompleksowa:

Dlaczego w marcu jest jak w garncu 28.02 – 4.03.2022

Gdzie ubiera się Pani Wiosna? 7.03 – 11.03.2022

Z czego to jest zrobione? 14.03 – 18.03.2022

O czym marzą zwierzęta?  21.03 -25.03.2022

Kto obroni słonia? 28.03 – 1.04.2022

 

Zadania opiekuńczo-dydaktyczno-wychowawcze:

  • zwracanie uwagi na kulturę spożywania posiłków;
  • samodzielne rozbieranie się i ubieranie oraz dbanie o swoją garderobę;
  • pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków;
  • porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;
  • rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
  • wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie;
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. wycinanie, doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami
  • uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.
  • bezpieczne korzystanie z urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
  • uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
  • przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
  • przestrzeganie zasad właściwego zachowania podczas spożywania posiłków;
  • wyrabianie nawyków zdrowotnych;
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w różnych porach roku;
  • uczestniczenie w ćwiczeniach gimnastycznych z wykorzystaniem standardowych metod, metody R. Labana i innych metod twórczych –
    Sherborne, A. i M. Kniessów, C. Orffa.
  • wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw;
  • radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
  • dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
  • szanowanie wytworów pracy innych oraz ich własności;
  • dzielenie się wrażeniami, spostrzeżeniami z obserwacji danego zdarzenia, danej sytuacji;
  • zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.
  • przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
  • pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek;
  • unikanie zachowań agresywnych, powstrzymywanie ich;
  • odpowiadanie na pytania, formułowanie własnych pytań;
  • oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań;
  • wyodrębnianie w słowach sylab, określanie ich kolejności; dzielenie słów na sylaby; liczenie sylab w słowach; tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą;
  • wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej);
  • słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
  • odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego;
  • oglądanie wybranych pozycji literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na piękne ilustracje, obrazki;
  • dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku;
  • rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych i nieodwracalnych;
  • wykonywanie ćwiczeń w parach;
  • oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
  • wyrzucanie śmieci do kosza; segregacja
  • niedeptanie trawników, klombów z kwiatami;
  • szanowanie wody, niemarnowanie jej;
  • rozwijanie wyobraźni przestrzennej;
  • nabywanie wrażliwości dotykowej;
  • poznawanie kalendarza pogody;
  • poznawanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wiosny
  • poznawanie pojęć: ssaki, owady, gady, płazy, ptaki
  • zapoznanie z ciekawostkami ze świata zwierząt, rozwijanie umiejętności szeregowania,
  • wyjaśnianie roli wody w życiu ludzi i zwierząt;
  • poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt;
  • zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi w polu;
  • zapoznanie ze zwierzętami żyjącymi w lesie;
  • wyjaśnianie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi;