Tematyka kompleksowa :
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
– przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie
– pomaganie kolegom w sytuacjach wywołujących smutek
– współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych
– uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość
– przygotowanie programu artystycznego, wykonanie upominków, wspólna zabawa
– wzajemne okazywanie sobie uczuć, mówienie o nich
– tworzenie wzajemnych relacji, opartych na szacunku, akceptacji i miłości
– rozwijanie umiejętności liczenia
– rozwijanie umiejętności wokalnych
– rozwijanie mowy
– rozwijanie sprawności manualnej
– umuzykalnianie dzieci
– rozwijanie zdolności klasyfikowania
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych, np. związanych ze świętami Wielkanocy
- szanowanie domowników, ich przyzwyczajeń, nieprzeszkadzanie im w wypoczynku, pracy
- poznawanie dorosłych i młodych zwierząt hodowanych na wsi
- nazywanie domów zwierząt, sposobów poruszania się zwierząt, odżywiania
- wyjaśnianie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi
- poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi, np. zatruwanie wód, powietrza, gleby, zabijanie zwierząt dla futer, kłów, wycinanie lasów, wyrzucanie odpadów w niedozwolonych miejscach
- nieniszczenie roślin, np. niełamanie gałęzi drzew
- pomaganie zwierzętom, np. dokarmianie zwierząt w schronisku, ptaków zimą
- wyrzucanie śmieci do kosza
- sprzątanie placu zabaw, np. w czasie Dnia Ziemi
- niedeptanie trawników, klombów z kwiatami
- szanowanie wody, niemarnowanie jej
- wyjaśnianie określeń: kwiaty chronione, zwierzęta chronione; poznanie przedstawicieli ginących gatunków
– oglądanie przedstawień teatralnych dla dzieci
– uczestniczenie w zabawach naśladowczych – naśladowanie ruchów, gestów, głosów ludzi, zwierząt
– przygotowanie kącika teatralnego
– swobodne improwizowanie, słowne i ruchowe, znanych utworów literackich lub wymyślonych przez dzieci.