pełnienie dyżurów, np. przy nakrywaniu do posiłków;
porządkowanie po sobie miejsca zabaw, pracy i spożywania posiłków;
rozwijanie sprawności całego ciała (w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych);
wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie,
rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, np. powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy;
odwzorowanie elementów (przerysowanie, rysowanie według wzoru, kalkowanie).
uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce.
bezpieczne korzystanie ze sprzętu sportowego, urządzeń znajdujących się na placu zabaw;
informowanie nauczyciela o wszystkich sytuacjach budzących wątpliwości i obawy;
naśladowanie ruchów wykonywanych przez nauczyciela;
uczestniczenie w zabawach ruchowych: kształtujących postawę, orientacyjno-porządkowych, bieżnych, z elementami czworakowania, z elementami toczenia, z elementami rzutu, chwytu, równoważnych, organizowanych metodą opowieści ruchowych, ze śpiewem;
aktywne uczestniczenie w zabawach organizowanych w terenie;
przebywanie na świeżym powietrzu: uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych;
bezpieczne posługiwanie się nożyczkami;
dbanie o higienę;
przebywanie w dobrze wywietrzonych, oświetlonych i odpowiednio ocieplonych pomieszczeniach;
wyrabianie nawyków zdrowotnych;
radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchaniu wybranych utworów literackich;
dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich;
zapraszanie innych dzieci do wspólnej zabawy;
zwracanie się o pomoc w trudnych sytuacjach.
przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie;
słuchanie wierszy, opowiadań, baśni polskich i zagranicznych autorów;
słuchanie piosenek w wykonaniu nauczyciela oraz nagrań;
rozwijanie myślenia logicznego poprzez: zadawanie pytań, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, zauważanie wokół siebie zmian odwracalnych i nieodwracalnych;
oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu;
rozwijanie sprawności fizycznej,
rozwijanie swobody ruchów podczas tańca i zabaw ruchowych,
dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku
nazywanie kolejno pór roku, dni tygodnia,
rozwijanie wiedzy na temat zwierząt,
poznawanie roślin egzotycznych,
poznawanie nazw wyrobów szklanych,
poszerzanie wiadomości o Morzu Bałtyckim,
poznawanie wybranych miejsc w górach,
poszerzanie wiedzy na temat jezior,
budzenie zainteresowań podróżniczych,
poznawanie materiałów, którymi można zastąpić plastik.