Cele:
budowanie wiedzy dzieci na temat wzrostu roślin
doskonalenie sprawności manualnej
1. „Kto potrzebuje słońca, wody i ziemi? – rozmowa na temat doświadczeń dzieci oraz opowiadania „O żółtym tulipanie” wg tekstu M. Różyckiej.
Próba odpowiedzi dzieci na pytania – burza mózgów – można zapisać pomysły dzieci
- Kto potrzebuje wody i do czego jest ona potrzebna?;
- Kto potrzebuje ziemi i do czego jest ona potrzebna?
- Kto potrzebuje słońca i do czego jest ona potrzebna?
Opowiadanie o „O żółtym tulipanie”
Opowiem wam historię o cebulce ...
Była sobie cebulka, całkiem podobna do tych, które się je, ale mniejsza. Jesienią, kiedy liście na drzewach zaczęły żółknąć cebulka została zakopana w ziemi – tak jak skarb. Cebulka wcale się nie martwiła. Jadła, piła (bo cebulki potrafią jeść i pić pod ziemią), a nawet troszkę urosła: wypuściła od dołu korzonki, a od góry mały rożek, to znaczy kiełek. Potem zrobiło się zimno, na ziemię spadły liście, a jeszcze później śnieg. Cebulka wcale się nie martwiła, tylko zasnęła pod swoją żółto- brązowo- białą kołderką. Spała długo, długo. Pewnego razu coś ją obudziło śnieg stopniał, robiło się coraz cieplej. Świeciło słonko a później spadł deszcz, twarda ziemia stawała się coraz bardziej miękka i wilgotna. Znowu można było jeść i pić, a w dodatku coś strasznie ciągnęło cebulkę do góry. Nie mogła od razu cała wyjść spod ziemi, ale wysunęła swój rożek. Rożek wydłużał się jak antena, aż ujrzał świat, zielenił się i wypuścił liście ... A na końcu miał pączek. Oczywiście nie taki do jedzenia, tylko mniejszy i zielony. Któregoś dnia, gdy słońce przygrzało naprawdę mocno, pączek zaczerwienił się i rozchylił. I okazało się, że na świecie pojawił się piękny żółty tulipan! Nastała naprawdę wiosna.
Rozmowa na temat treści opowiadania:
O jakiej cebulce jest mowa w tym opowiadaniu? (o tulipanie)
Kto potrafi wskazać tę cebulkę?
Gdzie mieszkała ta cebulka? (w ziemi)
Kiedy została wsadzona do ziemi? (jesienią)
Co zrobiła ta cebulka, kiedy przyszła zima? (zasnęła)
Jak długo spała? (do wiosny)
Kto go obudził? (słońce i deszcz)
Co się wydarzyło potem? (cebulka zaczęła kiełkować, pojawił się pączek a później kwiat)
link do bajki: https://www.youtube.com/watch?v=JGNkJp3hqmA
2. Określanie części rośliny. Co należy do części podziemnej, a co nadziemnej na podstawie ilustracji.
3. Tulipan – praca plastyczna
Potrzebne materiały:
- rolka po papierze toaletowym
- zielona krepina lub zielona farba (można pomalować rolkę farbą lub okleić bibułą)
- czerwona / żółta / pomarańczowa kartka z bloku technicznego na kwiaty (pomoc rodzica w narysowaniu kwiatka i liści lub przesyłam szablon można wyciąć i odrysować)
- zielona kartka z bloku technicznego na liście
- klej, nożyczki
Miłej zabawy:)
Pozdrawiam