22.04.2020 r. Kto jest potrzebny, aby powstała książka ?

Cele:

  • Poszerzenie wiedzy dzieci o zawodach: pisarz, grafik, redaktor, drukarz.
  • Rozwijanie kreatywności przez zabawę we wspólne tworzenie opowiadania.
  • Kształtowanie poczucia rytmu, ekspresji ruchowej oraz wyobraźni.

 

1.„Kto jest potrzebny, aby powstała książka?” 

  • Rozmowa na temat procesu powstawania książki na podstawie fragmentów książki Zofii Staneckiej Basia i Biblioteka.

W bibliotece

Zofia Stanecka

 (…)

 – Cieszę się, że przyszliście do naszej biblioteki. Mam nadzieję, że będziecie dobrze się bawić.

 – Bibliotekarka uśmiechnęła się miło. – Już za chwilę przyjdzie autorka, ale najpierw chciałam was o coś zapytać. Kto z was wie, gdzie pracuje pisarz?

– W bibliotece! – zawołała Basia.

 – W pisarni! – przekrzyczeli ją Olaf z Karolem.

 – Oj tak, przydałoby się, żeby istniały takie miejsca jak pisarnie – powiedział ktoś rozbawionym głosem.

Basia odwróciła głowę. W progu sali stała pani z plakatu.

 Na głowie miała masę loczków i uginała się pod ciężarem wielkiej, wypchanej czymś torby.

 – Mam na imię Róża – powiedziała, gdy dotaszczyła torbę pod tablicę. – Zajmuję się pisaniem oraz ilustrowaniem książek. Ilustruję w domu, a piszę wszędzie tam, gdzie mogę usiąść z laptopem i pomyśleć. Bo w pracy autora myślenie jest bardzo ważne. Myślenie i coś jeszcze.

Coś, co sprawia, że można tworzyć nowe opowieści, rysować i marzyć… To coś nazywa się…

– Czekolada! – zawołała Basia. Mama nigdy nie siada do pracy bez czekolady. Autorka roześmiała się. – Czekolada rzeczywiście bywa pomocna w myśleniu, ale chodziło mi o coś innego. O supermoc, z której korzysta każdy pisarz lub ilustrator, gdy tworzy książki. Moc na literę „w”.

– Wrotki! – ucieszył się Karol.

 – Wy – ob… – podpowiedziała autorka (…)

Pytania pomocnicze do tekstu: Co miała na myśli autorka( wyobraźnia) Dlaczego pisarce potrzebna jest w pracy wyobraźnia? Czym jeszcze, oprócz pisania, zajmowała się autorka, z którą spotkały się dzieci? Kto jeszcze jest potrzebny, aby powstała książka?

Zachęcamy również do obejrzenia filmiku o powstawaniu książki https://www.youtube.com/watch?v=7VtNN0pTQFI

2. „Taniec z chustami” – zabawa ruchowa , swobodna improwizacja do muzyki . 

Do zabawy z naśladowaniem potrzebne minimum 2 osoby z chustami, chusteczkami, pomponami- zależy co mamy w domu. Jedna osoba pokazuje swobodne ruchy do utworu „Bolero” M. Ravela ( może być też każdy inny utwór muzyki klasycznej ) , a druga ją naśladuje. Potem zamieniamy się rolami. Można również improwizować i wymyślać samemu taniec przed lustrem.

 

3. „Nasza historia” – wspólne układanie opowiadania. 

Rozpoczynamy historię od słów: Dawno, dawno temu, za górami, za lasami żyła sobie piękna księżniczka… a co było dalej???              Prosimy, aby dziecko powiedziało dalej co się mogło wydarzyć. Na zmianę wymyślamy dalszy ciąg historii. Jeśli dzieci wolą tworzyć historyjkę o innym bohaterze, to możemy zmienić ;) 

4. „Książki”- zabawy z matematyką 

Bierzemy 6 różnej wielkości książek. Kładziemy wszystkie obok siebie. Prosimy, żeby dziecko przeliczyło wszystkie książki. Zadajemy dzieciom pytania :  Która książka jest największa? Która jest najmniejsza? Która jest najgrubsza? itd Prosimy, aby dziecko wskazało: pierwszą książkę; drugą książkę; trzecią książkę ;ostatnią książkę.

 

Przesyłamy gorące pozdrowienia ;)

Tęsknimy za Wami :* 

Pani Ewelinka i Pani Marta

Pamiętajcie o częstym i dokładnym myciu rąk !!

https://www.youtube.com/watch?v=xLdhe8s34hM